Friday, January 6, 2017

अभिलेख व्यवस्थापन

अभिलेख व्यवस्थापनको परिचय, उद्देश्य, आवश्यकता र महत्व
भविश्यमा हुन सक्ने सम्भावित प्रयोगका लागि राखिने लिखित दस्तावेज, कागज, टाइप, मुद्रण वा कम्प्युटर प्रिन्टबाट निकालिएको प्रमाणित सामग्री लाइ अभिलेख भनिन्छ ।  निश्चित प्रयोजनका लागि अधिकार प्राप्त अधिकारीद्वारा  तयार पारी प्रमाण वा सूचनाको लागि सुरक्षित राखिएको महत्वपूर्ण दस्तावेजलाई अभिलेख भनिन्छ ।
कुनै व्यक्ति, संस्था वा संगठनले दैनिक कार्य सम्पादनका क्रममा सिर्जना भएका सूचना, तथ्यांक एवं प्रमाणहरुलाई भविश्यमा उपयोग गर्न सकिने गरी व्यवस्थित तथा क्रमबद्धरुपपमा राख्ने पद्धतिलाई अभिलेख व्यवस्थापन भनिन्छ ।

अभिलेख व्यवस्थापनको उद्देश्य


  1. प्रमाणको रुपमा प्रयोग गर्नु
  2. कर्मचारीलाई आवश्यक सूचना प्रदान गर्नु 
  3. कार्यालयमा रहेका प्रमाण सूचना कागजात आदि लिखतहरुको व्यवस्थित एवं वैज्ञानिक ढंगले र सुरक्षित रुपले राख्ने ।
  4. कार्यालयमा प्राप्त भएका र पठाइएका कागजातहरुको विषयगत क्षेत्रगत दर्ता क्रमअनुसार वा कुनै संकेत चिन्हको प्रयोग गरी व्यवस्थित गरी राख्नु । 
  5. चाहिएको समयमा अभिलेख तुरुन्त प्राप्त गर्नु । 
  6. कार्यालयमा आएका नयाँ कर्मचारहिरुलाई पनि अभिलेख राखिएको विषय बुझ्न सजिलो हुने ।
  7. मिसिल, कागजात तथा कुनै पनि डकुमेन्टलाई किरा धमिरा ,चिसो आदिबाट जोगाउनु
  8. राम्रो अभिलेख व्यवस्थापन भएमा सेवा प्रवाह चुस्त, छरितो र प्रभावकारी बन्छ साथै कार्यलयको समेत शोभा तथा ख्याती बढ्छ ।

अभिलेख व्यवस्थथापनको आवश्यकता 

  1. कुनै पनि संगठनलाई व्ययवस्थित, मर्यादित राख्दै कार्यालाई सरल, प्रभावकारी , मितव्ययी बनाउन
  2.  महत्वपूर्ण दस्तावेजहरुको गोमनीयता कायम गर्न ।
  3. निर्णयमा हुन सक्ने चलखेललाई नियन्त्रण गर्न 
  4. निरिक्षण,  सुपरिवेक्षण, अनुगमन र मूल्यांकनमा प्रभावकारिता हासिल गर्नु । 
  5. भावी नीति  योजना , कार्यक्रम, बजेट निर्माणको लागि सहयोग पुरयाउनु । 
  6. महत्वपूर्ण दस्तावेजलाई सुरक्षित राख्नु ।
  7. थोरै स्रोत साधनको लगानी बाट धेरै सूचना तथा तथ्यांकहरुको उचित भण्डारणको व्यवस्था गर्न । 
  8. संस्थागत स्मृतिलाई सबल बनाउन 
  9. महत्व, उपयोगताका का आधारमा वर्गीकरण गरी अनावश्यक तथा म्याद पुगेका कागजातहरुलाई धुल्याउन ।
  10. कागजातको जिम्मेवारी सार्न, हस्तान्तरण गर्न, दायित्व सुम्पने कामका लागि


अभिलेख व्यवस्थापन चक्र 
अभिलेख व्यव्स्थापन भित्र अभिलेख सिर्जना वा प्राप्ति देख यसको प्रयोग, भण्डारण , पुनप्रयोग र अन्त्यमा धुल्याउने सम्मका क्रियाकलापहरु पर्दछन । अभिलेखको यही जीवन चक्र लाई अभिलेख व्यवस्थापन चक्र भनिन्छ ।


 नेपालको सार्वजनिक प्रशासनमा अभिलेख व्यवस्थापन सम्बन्धी समस्याहरु 
  1. प्रशासनिक प्राथमिकतामा अभिलेख व्यवस्थापन पर्दैन । 
  2. अभिलेख पराम्परागत हिसाब ले राखिनु 
  3. अभिलेख व्यवस्थापन सम्बन्धी उपयुक्त नीति नहुनु ।
  4. खोजेको बेला अभिलेख प्राप्त गर्न नसक्नु  ।
  5. अव्यवस्थित अभिलेख का कारण कतिपय अड्डामा विचौलियको समेत प्रभाव देखिएको ।
  6. अभिलेख व्यवस्थापन शाखामा काम गर्ने कर्मचारीहरु उच्च मनोबल युक्त नहुनु । 
  7. बरबुझारथ प्रक्रिया औपचारिकता मात्र रहनु ।
  8. पुराना अभिलेख हरु किरा धमिराले खाई सडेको अवस्थामा हुनु, त्यसको उचित संरक्षण नहुनु । 
  9. नयाँ प्रविधि प्रयोग सम्बन्धमा दक्ष कर्मचारी नहुनु , अन्य साधन स्रोतको अभाव तथा इच्छा शक्ति समेत नदेखिनु ।
  10. कर्मचारीमा अझै पनि Change resist culture  विद्यमान रहनु ।

उपयुक्त समस्या समाधान गर्नका लागि केही सुझाबहरु

  • अभिलेख व्यवस्थापन सम्बन्धी उपयुक्त नीति तय गर्ने ।  
  • नयाँ प्रविधिमा आधारित अभिलेख प्रणालीको विकास गर्दै जाने , MIS  को प्रयोग क्रमश सबै अड्डामा विस्तार गर्दै जाने । 
  • स्रोेत साधनको उचित प्रबन्ध गर्ने,
  • कर्मचारीहरुलाई पर्याप्त तालिमको व्यवस्था गर्ने 
  • पुरातात्विक तथा ऐतिहासिक अभिलेखहरुको ःष्अचयाष्mिष्लन वा म्ष्तष्शबतष्यल गर्ने 
  • कानून बमोजिम धुल्याउन समयावधी नाघेका अभिलेखहरु अनिवार्य धुल्याउनु पर्ने व्यवस्था गर्ने 
  • कर्मचारी कासमू सँग अभिलेख व्यवस्थापनलाई आवद्ध गर्ने 
  • सरुवा हुँदा बरबुझारथ गर्ने प्रक्रियालाई सार्थक बनाउने 
  • अभिलेख राखिने ठाउँको उचित व्यवस्थापन गर्ने, सुख्खा राख्ने, किटनासक औषधीको प्रयोग  गर्ने आदि ।


No comments: