Friday, June 21, 2024

लेखः सार्वजनिक सेवाको गुणस्तरियता एक विवेचना

 

सार्वजनिक सेवाको गुणस्तरीयताः एक विवेचना

-जनार्दन कट्टेल

परिचय

सर्वसाधारण वा आम नागरिकका आधारभुत, विकासात्मक तथा आकस्मिक आवश्यकतालाई मध्यविन्दुमा राखी सोको परिपुर्तिका निम्ति प्रदान गरिएको तथा गरिने सेवा र सुविधाको रुपमा सार्वजनिक सेवालाई अर्थ्याउन सकिन्छ । सार्वजनिक सेवालाई परम्परागत रुपमा सरकार र सरकार मातहतका निकायहरुले नागरिकहरुलाई प्रदान गर्ने सेवाको रुपमा अर्थ्याइए पनि हाल आएर यसको परिभाषाले व्यापकता पाएको छ । सामान्यतया सरकार र सरकार मातहतका निकायहरुलाई सार्वजनिक सेवा प्रदायकको रुपमा हेरिने भए पनि हाल आएर यसमा गैरसरकारी पात्रहरुको समेत सहभागिता अभिवृद्धि हुदै गएको छ । निजी क्षेत्र, सहकारी क्षेत्र, गैरसरकारी क्षेत्र तथा समुदायमा आधारित संगठनहरु समेत सार्वजनिक सेवा प्रवाहमा  संलग्न हुदै आएका छन् ।

            यस आलेखमा सर्वजनिक सेवाको हालको अवस्था, प्रवृत्ति, गर्नु पर्ने सुधारहरु, सुधारको लागि उपलब्ध अवसर र चुनौतीहरुलाई विवेचना गर्ने प्रयास गरिएको छ । यस विश्लेषणमा कार्यालय सन्दर्भको रुपमा जिल्ला प्रशासन कार्यालयसँग सम्बन्धित सेवा प्रवाहलाई लिइएको छ ।

सार्वजनिक सेवाको हालको अवस्था

·      निश्चित कानूनी तथा नीतिगत आधारमा सेवा प्रवाह गरिने ।

·      दक्ष निजामती कर्मचारी रहेको प्रशासनिक संरचनाबाट सेवा प्रवाह हुदै आएको ।

·      कार्य विधि र प्रक्रियामा सरलीकरणको प्रयास तथा अवलम्बन हुदै आएको छ ।  

·      नागरिक सहायता कक्ष, उजुरी सुन्ने अधिकारी र सूचना अधिकारीको व्यवस्था ।

·      नागरिक सेवा वडापत्र तथा उजुरी पेटिकाको प्रयोग  गरिएको ।

·      सरकारी निजी र सहकारी तथा साझेदारीको अवधारणामा सेवा प्रवाह । साथै सेवा प्रवाहमा संझौता आदिलाई लिन सकिन्छ । 

यी  आम प्रवृत्तिहरुलाई जिल्ला प्रशासन कार्यालयको हालको स्थितिसँग तुलनात्मक रुपमा हेर्दा निम्न लिखित देखिन्छः

-          जिल्ला प्रशासन कार्यालयले जिल्ला भित्रको शान्ति सुरक्षाको ब्यवस्थापन, नागरिकताको प्रमाणपत्र  तथा प्रतिलिपि जारी गर्ने, राहदानी फारम संकलन तथा व्यवस्थापनको कार्य,  संस्था दर्ता र नवीकरण  हातहतियार दर्ता र नवीकरण आदिको कार्य गर्ने गर्दछ । अन्य कार्यालयलाई तोकिएको बाहेकका  कुनै पनि अवशिष्ट कार्यहरु यसै कार्यालयले गर्दछ । जिल्ला भित्रको समग्र व्यवस्थापनमा संलग्न रहदै प्रमूख जिल्ला अधिकारीलाई तोकिएबमोजिमको अर्धन्यायिक निकायको रुपमा समेत यस कार्यालयले कार्य गर्दछ । यी कार्यहरु सम्पादन गर्नका लागि विभिन्न ऐन तथा नियमावलीहरुको प्रयोग गर्ने गर्छ । सम्भवत जिल्ला स्थित कार्यालयहरु मध्येमा जिल्ला प्रशासन कार्यालय नै सबैभन्दा धेरै सङ्ख्यामा कानूनहरुको प्रयोग गर्ने कार्यालय हो ।

-          स्थायी कर्मचारीहरुको सामान्यतया दुई वर्षमा सरुवा भइरहने भएकोले सबै कर्मचारी कार्यालयको काममा धेरै अनुभवी छैनन् । तथापि  कार्यालयको वातावरणमा भिजेपछि सबै कर्मचारीहरुले आफ्नो जिम्माको काम कुशलतापुर्वक नै गरेको देखिन्छ । यस कार्यालयमा कर्मचारीहरुको लागि निक्कै नै कार्यबोझ रहेको छ ।  हिजो १ करोड वा सो भन्दा कम जनसङ्ख्या हुँदा जति सङ्ख्या र जनशक्ति राखी जिल्ला प्रशासन कार्यालयहरु स्थापना गरिएको थियो, आज पनि सो संख्या र दरबन्दीमा त्यति धेरै बढोत्तरी नहुनुले कार्यबोझमा बढोत्तरी स्वाभाविक देखिन्छ । कर्मचारीहरुलाई सेवा प्रवाहसम्बन्धी तालिम आवश्यक देखिन्छ ।

-          जिल्ला प्रशासन कार्यालयको सेवा प्रवाहसँग सम्बन्धित कार्य विधिमा त्यति धेरै परिवर्तन देखिदैन । तथापि अहिले  नागरिकता प्रमाण पत्र वितरण गर्दा CMIS  मा प्रविष्टि गर्ने र  सोही प्रणालीको अभिलेखहरुको पुनर्प्रयोग गर्ने अवधारणाको अभ्यास शुरु भएको देखिन्छ ।  सबै कार्यालयहरुमा यो अभ्यास पूर्णरुपमा सफल भएको छैन । बाहिरी जिल्लाको अभिलेखको भीडान गर्न थोत्रा फाइलहरु नपल्टाए अझै  पनि अर्को उपाय छैन ।

-          सबै जसो जिल्ला प्रशासन कार्यालयहरुमा  नागरिक वडा पत्र उजुरी पेटिका  सूचना अधिकारी तथा गुनासो सुनुवाहीको व्यवस्था गरिएको छ । हेल्प डेस्क सबै जिल्ला प्रशासन कार्यालयहरुमा उपलब्ध छैन ।

-          गृह सचिब र प्रमूख जिल्ला अधिकारी बिच  सूचकसहितको कार्य सम्पादन करार गर्ने पद्धतिको थालनी भएको छ । सफाइ लगायतका कार्यालय सहयोगी आदि जनशक्ति करारमा लिएर कार्य गराउदै आइएको छ । सेवा प्रवाहमै  बाह्य स्रोतको प्रयोग भित्र्याउन सकिएको छैन । बरु सेवा ग्राही र कर्मचारीहरुको बिचमा कैले काँही पुल बनेर बिचौलिया देखा पर्छन् भने कैले काँही बिचौलियाले सेवाग्राहीलाई कर्मचारीको नाम बेचेर ठग्ने तथा गैरकानूनी कार्यमा कर्मचारीलाई नै फसाउने सम्मका कार्यहरु पनि यदाकदा सुनिएको छ ।

सार्वजनिक सेवामा सुधार ल्याउन गर्नु पर्ने  कार्यहरु

-    क) कानूनी तथा नीतिगत सुधारः   कानुनको सरलीकरण गर्ने, पैरबी गर्ने तथा बस्तुगत रुपमा कार्यान्वयनमा जोड दिने ।

-    ) सुधार र सरलीकरण तथा आधुनिक सूचना प्रविधिको प्रयोग गर्ने । उदाहरणको लागि नागरिकता वितरणको सेवाप्रवाहको  हालको प्रक्रिया र अवलम्बन गर्नु पर्ने प्रक्रियालाई निम्न लिखित रुपमा देखाइएको छ ।

o   हाल भैरहेको प्रक्रियाः

१. वडामा अनुसूची फारम भर्ने -->>  २. वडाध्यक्षको सिफारिस लिने -->> ३.  जिल्ला प्रशासन कार्यालयमा आई आवश्यक कागजात राखी अनुसूची फारम पेश गर्ने  ->>४. कागजात तथा अनुसुची फाराम रुजु गरी सनाखत गराउने -->> ५. मूल रजिष्टरमा इन्ट्री गर्ने -->> ६. CMIS मा इन्ट्री गर्ने र नागरिकता प्रिन्ट गर्ने -->>  ७. नागरिकता तथा मूल रजिष्ट्ररमा फोटो टाँस्ने तथा औठा छाप लगाउने -->> ८. अधिकृतद्वारा नागरिकता तथा मूल रजिष्टर प्रमाणित गर्ने ९. नागरिकतामा छाप  लगाउने र होलोग्राम हाल्ने -->> १०. सम्बन्धितलाई प्रमाण पत्र  प्रदान गर्ने ।

o   अब अबलम्बन गर्नु पर्ने प्रक्रिया

१.  Online  बाट बाह्य स्रोत वा एजेन्सी मार्फत (वा Digital Access हुनेले आँफै) अनुसुची फारम  भर्ने / कागजातहरु Upload गर्ने -->>  २. वडाध्यक्षले आफ्नो Account  मा प्राप्त भएको  अनुसुची फाराममा आवश्यक प्रमाण बुझी सिफारिस गर्ने- Online  बाट नै । ->> ३. जिल्ला प्रशासन कार्यालयमा प्रशासकीय अधिकृतलाई फारम प्राप्त भए पश्चात आवश्यक कागजातको मूल्याङ्कन तथा प्रमाण जाँचगरी सनाखत गर्न बोलाउने  र नागरिकता प्रमाणपत्र दिने ।

o   यो प्रक्रिया अवलम्बन गर्दा हामीले बिचौलियाको ठाउँमा पेशागत एजेन्सीको माध्यमबाट सेवालाई बाह्य स्रोत मार्फत प्रवाह गर्न सक्छौं ।  कुन कुन कागजात चाहिन्छ र Document aprove हुन के के  आवश्यक पर्छ भन्ने कुरा एजेन्सी मार्फत पनि प्रष्ट हुन्छ । सिफारिसको लागि वडाध्यक्षले र सनाखतको लागि प्रशासकीय अधिकृतले स्वचालित sms मार्फत बोलाउन सकिन्छ । यसरी सेवा प्रवाह गर्दा सेवाग्रहीको तथ्याङ्कमा शुद्धता र अभिलेख राखीरहने झन्झट पनि भएन । सेवाको गुणस्तर कायम भई जनसन्तुष्टिमा वृद्धि हुन्छ ।  यस प्रक्रियमामा जिल्ला प्रशासन कार्यालयको नागरिकता शाखामा हुने कम्तिमा ५ जना जनशक्तिबाट हुदै आएको कार्य एकजना अधिकृत र एक जना कार्यालय सहयोगी मार्फत गर्न सकिन्छ । यो हिसाबले ७७ वटा जिल्ला प्रशासन र अन्य इलाका प्रशासनको कर्मचारीहरुमा भएको अधिक कार्य बोझ समेत कम हुने अपेक्षा गर्न सकिन्छ ।

o   ठीक यस्तै खाले प्रविधि लोक सेवा आयोगले अपनाई सफल भएको उदाहरण पनि हामीसँग छ ।

o    अन्तरसेवा    कार्यालयहरुमा अन्तरआबद्धता स्थापना गरी घटना दर्ता तथा राष्ट्रिय परिचयपत्रसँग आबद्ध गर्न सकेमा सबै कार्यालयका सबै प्रकारका सेवाहरु अझ चुस्त हुनेछन् ।

-    )      संस्थागत क्षमतामा बढोत्तरी गर्ने । सेवा प्रवाहको लागि चाहिने आवश्यक सामग्रीको अभाव हुन नदिने ।

-    )  जनशक्तिको विकास, तालिम तथा उत्प्रेरणाका लागि विभिन्न औजारहरुको प्रयोग गर्ने ।

-    )      कर्मचारीको ब्यवहारगत तथा आचरण पक्षमा सुधार गर्ने ।

-   सेवा प्रवाहमा सरकारी निजी तथा साझेदारीमध्ये उचीत वा उपयुक्त पात्रको छनौट गरी परिचालन गर्ने । (माथिको उदाहरणमा एजेन्सीको प्रयोग गर्ने भनिएको छ ।)

-         सेवाको मापदण्ड निर्धारण गर्ने ।

-         सेवाग्रहीको संलग्नताको प्रत्याभुति  दिलाउने ।

-      सेवा ग्राहीको हक अधिकारको स्थापना गर्ने निरन्तर सुधारको लागि  उजुरी गुनासो सुनुवाही पृष्ठपोषण तथा  क्षतिपुर्तिको प्रावधान आदि अवलम्बन गर्ने ।

सुधारका लागि चुनौति

  • १.   परिवर्तन नरुचाउनु नै  मानिसको अपरिवर्तित स्वभाव हो । कर्मचारी होस वा सेवा ग्राही, सबै  झन्झटिलो भए पनि  गरी ल्याएको परमपरागत कार्य पद्धतिमा बानी परेका छन् ।  परिवर्तनलाई आत्मसात गर्नु गराउनु चुनौतिपूर्ण छ ।
  • २.     डिजिटल डिभाइडले गर्दा Digitally literate ले घरमै बसी बसी निशुल्क सेवा पाउने भए भने  Illiterate  ले  Agency लाई थप रकम तिर्नु पर्ने भयो । यस मामिलाको संबोधन चुनौतिपुर्ण छ ।
  • ३.    सबै वडाध्यक्षहरु नै Digitally literate नभएको अवस्थामा माथि पेश गरिएको  online मा आधारित work flow  प्रभावित हुन सक्छ ।
  • ४.    समन्वय र उपयुक्त software को विकास तथा प्रशिक्षण अनि प्रयोगका लागि प्रविधि तालिम आदिमा बढी खर्च आउन सक्ने भएकोले यसको सान्दर्भिकताको नीतिगत तहमा पैरवी गर्नु पनि चुनौतिपूर्ण छ ।

हामीलाई उपलब्ध अवसर

  • १.    देशमा संघीयता कार्यान्वयनमा आई स्थीर सरकार स्थापना हुदैछ । संविधानले नै सुशासन कायम गर्ने नीति लिएको तथा १५ औं योजना तथा दिर्घकालिन सोच मार्फत समेत यी विषयलाई आफ्नो लक्ष्य बनाई योजनाबद्ध प्रयास भई रहेकोले सुधार सम्भव छ ।
  • २.    विद्युत तथा  Internet  को देशव्यापी उपलब्धताले गर्दा  Vertual Space प्रयोगको अवसर प्रदान गरेको छ ।  
  • ३.     नागरिकहरु क्रमश  digitally  literate  हुदै गएका । खास गरी युवा हरुमा यो दर अझ बढी छ ।
  • ४.    जनाताको अपेक्षा पनि प्रविधको प्रयोग तथा झन्झटरहित सेवा प्राप्ति नै हो ।

निश्कर्ष

सार्वजनिक सेवाको अवधारणामा आएको परिवर्तन तथा परिभाषा र क्षेत्रमा आएको व्यापकतासँगै यसको प्रभावकारिता अभिवृद्धि हुदै गएको छ । नयाँ सार्वजिनक शासनको रुपमा शुरु भएको सुधारको क्रम आज सह-शासन, सार्वजिनक सेवाको सह-निर्माण र सह-उत्पादन सम्म आइपुगेको छ । नेपालमा सार्वजनिक सेवामा क्रमशः सुधारको लागि विभिन्न प्रशासनिक सुधार आयोग  तथा कार्यदलहरुको सुझाब कार्यान्वयन गरिदै आएको छ । विश्वव्यापी रुपमा आएको प्रवृत्ति पच्छ्याउदै कहिले सार्वजनिक संस्थानहरको Entry मार्फत सेवा प्रवाहलाई फराकिलो बनाउने प्रयास भएको देखिन्छ भने कहिले निजी क्षेत्र, सहकारी क्षेत्रलाई अघि सारिएको पाइन्छ । शासन तथा सार्वजनिक प्रशासनमा बहुपात्रको प्रयोग पनि सार्वजनिक सेवालाई जनमुखी र सेवा प्रवाह चुस्त बनाउन  अवलम्बन्ध गरिएको प्रयास नै हो । निजी क्षेत्रको विज्ञता र छरितो ब्यवस्थापकीय शैलीलाई सारकारी क्षेत्रको प्रशासनमा समेत भित्र्याई एक अर्काका असल अभ्यासहरु पछ्याउदै निरन्तर रुपमा जनअपेक्षा अनुरूप सेवा प्रवाहलाई जनताको वरिपरी घुम्ने गरी सुधार गर्नु आजको अवश्यकता हो । हामी अहिले प्रविधिको युगमा छौं । प्रविधिको प्रयोग र Vertual Space /vertual service Delivery ले कार्यस्थलमा चुस्तता ल्याउन अझै सहज भएको छ । यी सबै अवसरहरुलाई आत्मसात गरिएमा देखिएका चुनौतीहररु समेत छिचोली मुलुकमा सेवा प्रवाहलाई अझ चुस्त र जनमैत्री बनाई सुशासनको क्षेत्रमा एक कदम   अघि बढ्न सकिने अपेक्षा गर्न सकिन्छ 

Wednesday, October 4, 2023

कविताः दुई किनारा

 दुई किनारा 


साँझको शीरमाथि

जुन ढकमक्क फुलेर त्यसैको सुवासले

यो मन त्यसै त्यसै मादक भएको बेला

तिमी आएको भए कति जाति हुन्थ्यो !!

 

आकाशको शरदीय बगैंचामा गम्किएर

झुलेको त्यो जुनसँग

त्यसैको मोहनी मुस्कानसँग लट्ठ परेर

शीतल बतासको मुलयाम डोरीले लिङ्गे पिङ हालेर

तिमी र म,  

पालै पालो, उठ्दै बस्दै, पिङ मच्चाउदै

अल्हादित बन्न

कल्पनातीत भैरेहको बैंसालु बेलामा

तिमी आउनु पर्थ्यौ नि !!

 

तिमीलाई कसले भन्यो,

आकाशको बगैंचा मात्र सुन्दर हुन्छ भनेर ?

धर्तीमै ढकमक्क फुले पनि लजाएर बस्ने,

पुतलीहरुसँग लुकामारी खेल्ने,

जिस्किदै, जिस्किदै, खिलखिलाउदै,

कोपिलाहरुलाई आफूप्रति ईर्श्या जगाउदै

यतै कतै आउदै गरेकी

तिमीलाई नै सम्झिरहेको थिएँ म

तिमी त्यतिखेरै आउनुपर्थ्यो नि !!

 

आउन त आयौ नि तिमी, तर !

कस्तो असमयमा, कस्तो सङ्कटमा !!

जतिबेला म -

उज्यालोको खोजीमा भौतारिदै, भौतारिदै,

रापिलो तेजपुञ्जतर्फ एकोहोरिदै थिएँ ।

सोचें-

त्यो खोजमा साथ दिनेछौ,

मेरो अल्पबुद्धि, अनि तिम्रो दुर्भाग्य,

हाम्रो तेज त्यही बिशाल तेजपुञ्जमा विलय भयो,

त्यतिबेला मैले आफ्नो अस्तित्व गुमाउदै थिएँ,

अब तिम्रो अस्तित्व कहाँ खोजु?

 

आउन त आयौ नि तिमी, तर!!

साँझमा जुन फुल्नु अघि,

पा..री डाँडामा रापिलो सूर्यपिण्ड 

सेलाएर, शक्ति क्षिण भई

भोलिका निम्ति शक्ति संचित गर्न घोरिइरहेको थियो,

मेरो हालत पनि त उस्तै थियो कि !!

सोचें- त्यो शक्ति संचयमा साथ दिनेछौ,

तर तिमीले ठान्यौ-

यस्तो दुर्वल कसरी मेरो रक्षार्थ उभिएला ?

त्यतिबेला मलाई कस्तो निरीह पायौ !

तिमी त सान्त्वना दिएर फर्कियौ,

आफ्नो कर्तव्य पूरा गर्यौ नि, होइन?

हिच्किचायौ नि  होइन, साथ दिन ?

 

सोचेथें जुनझै ढकमक्क फुलेकी तिमी,

आकाशमा फुलेको शरदीय जुनले झै मलाई

अल्हादित बनाउनेछौ, जीवनमा मादकता थप्नेछौ

सोचेथें तिमी र म,

शीतल बतासको मुलयाम डोरीले लिङ्गे पिङ हालेर

पालै पालो उठ्दै बस्दै,पिङ मच्चाउदै

अल्हादित बन्नेछौ- शरदीय साँझको सिरसिर बतासमा ।

 

सबै जुनहरु एकैनाश कहाँ हुदारहेछन र !

सबै जुनले रातमा शीतलता र प्रीत कहाँ पोख्दा रहेछन र !

मेरो त भ्रम यस्तै बसेछ,

संयोगै भनौ-

मैले चाँहदा तिमी आएनौ,

जब आयौ, तिमीले चाहेझै पटक्कै भएन

त्यसैले त आज एउटा नदी बगि..रहेछ,

दुई किनारामा हामीलाई मुकदर्शक बनाएर

 

****

<script async src="https://pagead2.googlesyndication.com/pagead/js/adsbygoogle.js?client=ca-pub-4131031802774408"

     crossorigin="anonymous"></script>

Sunday, July 16, 2023

कथा म र मेरो बालसखा

 


म र मेरो बालसखा

 

कदमका रुखमा बसेर श्रीकृष्ण भगवानले बाँसुरी बजाउँदा गाईहरू ठाडा ठाडा कान बनाउथें । कतिपय गाई त चर्नै बिर्सिएर एकोहोरो हुन्थे र त्यो बाँसुरीको धुनले गोपिनीहरू लट्ठै पर्थे । अझ राधा त बाँसुरीको धुनले तानिदै तानिदै कृष्णजिको अङ्गालो मै बेरिन आइपुग्थिन । उनी भन्थिन- तिमीले फुकेको बाँसुरी त मेरो ओठ नै जस्तो लाग्यो । सुन त कृष्ण ! त्यो धुनमा मै त बजिरेहेकी छु । कृष्णलीलाको यस्ता अनेकन् अद्भुत र तिलस्मी कथा सुन्दा म आँफूलाई नै श्रीकृष्ण सम्झन्थें र अमलाको रुखमा चढेर झन् झन् जोडले बाँसुरी बजाउथें । गोठाला जाँदा जाँदै सानैदेखि मैले बासुरी बजाउन जानेको थिएँ ।  

बाल्यकालमा गाई र बाख्राहरू चराउने क्रममा शीतलमा बसेर आमाका मुखबाट यस्ता कथा सुन्दा सुन्दा मलाई आफू पनि ब्रतबन्ध पश्चात विद्या आर्जनका निमित्त वृन्दाबन जाने भूत सवार भएको थियो, जसरी कृष्ण र बलरामलाई गोकुलबाट विद्या आर्जनका निमित्त वृन्दाबन पठाइएको थियो । स्कूल छुट्टीका दिन खेत खलियानमा गाई बस्तु चराउने, खेति पातिको काममा बा आमालाई सघाउने नै हाम्रो दिनचर्या थियो ।

<script async src="https://pagead2.googlesyndication.com/pagead/js/adsbygoogle.js?client=ca-pub-4131031802774408"

     crossorigin="anonymous"></script>

यस्तैमा एक दिन मेरो ब्रतबन्ध गर्ने दिन पनि आयो र आमाले सुनाएको कथामा झैं म पनि विद्याध्ययनका लागि जाने भएँ । पढिरेहको गाउँको विद्यालयलाई छोडेर । कथामा श्री कृष्ण र बलरामलाई गोकुलबाट वृन्दाबन पठाइएको थियो तर म भने नजिकैको मन्दिरको गुरुकुलमा बसी संस्कृत  शिक्षा  पढ्ने भएँ । मेरा लागि यो नै प्रारम्भिक वृन्दाबन थियो । कनकाइ नदीको पश्चिम पट्टि रहेको कृष्ण मन्दिरको गुरुकूल नै मेरो लागि वृन्दाबन थियो जहाँ रहेर मैले श्रीमद्भागवतगीता, विष्णु सहश्रनामस्तोत्र, सप्तसति चण्डि, रूद्री लगायत धार्मिक किताबहरू पढ्न सिक्दथे । मन्दिर र गुरुकूलमा स्थापित नियमहरू बाहिर भन्दा केही अलग र हाम्रो परिवारमा गरिने अभ्याससँग केही मिल्दा जुल्दा पनि थिए । विहानको नित्य कर्म पश्चात गुरु आउनु हुन्थ्यो । हामी सबै विद्यार्थीहरूको लागि एक एक नयाँ पाठ प्रदान गर्नु हुन्थ्यो । हामी अघिल्लो दिन आफूलाई दिइएको पाठ गुरूलाई सुनाउथ्यौं । त्यो  त्यहाँको सिकाइ परम्परा थियो ।   

दिउसो फुर्सतमा आश्रमका गाईहरू लिएर हामी खोला किनारमा चराउन जान्थ्यौं । गाईहरू काँस र दुबोको हरियो चौरमा दाह्रा दलेर चर्न थाल्थे भने हामीहरू कन्काई नदीमा थकाइ लागुन्जेल पौडी खेल्ने गर्थ्यौ । थकाई मार्न छेउका ढुङ्गामा, चौर तथा पीपलका वृक्षमुनी सुस्ताउने गर्थ्यौ । बाल्यकालको यो दिनचर्या र बालक्रिडा अहिलेको व्यस्त जीवनमा कति अपेक्षित सँगसँगै  कति दुर्लभ छ – अहिले सोच्ने गर्छु । पहाडलाई छेडेर तराई झरेको माई नदीले दोमुखामा तराई टेक्ने बित्तिकै नयाँ नाम पाइहाल्छ –कनकाईको रुपमा । चुरे पहाडको हरियो बनलाई छिचोलेर बगेकी माई भगवती नै हाम्रो लागि आमाले कथा गर्नु भएको गंगा थिइन् जो ऋषिकेषमा आइपुगेपछि आफ्नो बेग थामेर सुस्तसँग बग्ने गर्छिन् । त्यही माई भगवतीको चरणमा विभिन्न बाल सखाहरूसँग खेल्दै र उफ्रदै मेरो प्रारम्भिक विद्याध्ययनको कार्य सम्पन्न भएको थियो ।

यस्तैमा एक दिन पहाडबाट एक जना भाइ मेरै जस्तो उद्देश्य बोकेर मन्दिरमा आइपुग्यो । उसको नाम बलराम रहेछ । हामी कृष्ण र बलराम दाजुभाइ भयौ । कृष्णकै कथामा जस्तो । फरक कति भने कथामा कृष्ण भाइ र बलराम दाइ थिए । यहाँ त्यसको ठिक बिपरित, साथमा गोपिनीहरू पनि थिएनन् । राधा त अझ परको कुरा । जे जस्तो भए पनि म भने आमाले सानोमा सुनाएको कृष्णलीलाको कृष्ण नै आफूलाई सम्झन्थें । त्यसै गरी गाई चराउन जान्थें । त्यसै गरी बाँसुरी बजाउँथें । त्यसै गरी नदी किनारामा खेल्थें । त्यसै गरी पौडी खेल्थें । हुँदा हुँदा कथाकै जस्तो अब बलराम पनि आइपुगेको थियो- मेरो बालापनलाई साथ दिन ।

बलराम आए पछि मेरो हैसियत बढेको थियो । उसले मलाई दाजु भन्थ्यो । उसलाई मैले त्यस स्थानमा अभिभावकत्व प्रदान गर्नु पर्थ्यो । गुरुकुलको काइदा कानूनबारे सम्झाउने, विहान उठेर गर्ने नित्य कर्मदेखि पाठ पूजा गर्दा, खाना खाँदा, पढ्दा र सन्ध्या आरति लगायत काममा गर्नु पर्ने आचरण अनुशासनका कुराहरू सम्झाउने सिकाउने जिम्मा गुरूहरूले मलाई नै सुम्पिनु भएको थियो । बलराम एक प्रकारले मेरो भाइ तथा साथी दुबै थियो भने उ मलाई दाइ, साथी र गुरु समेतको नजरले हेर्ने गर्थ्यो । केटो मेधावी र तीक्ष्ण बुद्धिको थियो । कहिले काही त गुरुले दिएको  पाठ अधाघण्टामै कण्ठ पारिहाल्थ्यो र मसँग गुनासो गर्थ्यो । दिनमा यति थोरै पढेर कहिले यत्रा यत्रा किताबहरू पार लगाउनु भनेर । कति पटक मैल नै गुरुलाई भनेर एकै दिनमा दुई चोटि पाठ दिन लगाएकोछु । अन्य विद्यार्थीहरूलाई दिने पाठको तुलनामा उसलाई पाँचदेखि दश गुणासम्म पनि बढी चाहिन्थ्यो । उसमा जे कुरा पनि अति चाँडै कण्ठ पार्ने क्षमता थियो भने अक्षरहरू पनि असाध्यै राम्रा थिए ।

बलराम आएको एक सप्ताह जति बितेपछि अर्को सप्ताहन्तमा एकादशी तिथि थियो । गुरु तथा मन्दिरका मठाधीष लगायत ठूला मान्छेहरूले आगामी एकादशीमा नयाँ अगमन भएका बटुकहरूको लागि वैष्णब दीक्षा प्रदान गर्ने भनेर घोषणा गरे । यो थाहा पाए पछि जिज्ञासु बलरामले यस बारेमा थप जान्न चाहेको थियो । सुत्ने बेलामा झुल हाल्दै गर्दा बैष्णब दीक्षाको बारेमा बलरामले मसँग सोधेको थियो । मैले उसको प्रश्नलाई अति स्वभाविक भन्ठानेर पूजा आजा हुन्छ, अनि दिक्षाको क्रममा बटुकको पाखुरामा शङ्ख चक्रको छाप लगाइन्छ भन्ने कुरा बताएको थिएँ । उसले थप जिज्ञासा राखेपछि मैले शङ्ख चक्र कुदिएको सुनको पाताले पाखुरामा डामेर छाप बनाइन्छ समेत भनेको थिएँ । यसो भन्दा केटो अध्याँरो भएको थियो । पोल्दैन ? भनेर सोधेको थियो ।  मैले त्यस्तो केही हुँदैन, डराउनु पर्दैन भनेर ढाडस समेत दिएको थिएँ ।

भोलिपल्ट बिहानका राति बलराम आफ्नो कापीमा खे के के कुरा लेखिरहेको थियो । मैले भने थाहा नपाए जस्तो गरें । उसले एक दुई पाना लेखेर कापीको पाना छुट्यायो र पट्याएर गीताको किताब भित्र हाल्यो । यति गरिसकेपछि उ सुरुक्क ओछ्यानमा छिरेर सुत्यो । उ निदाउन नसकेर छटपटाएको देखिन्थ्यो ।बलराम सुतेपछि शौचालय जानको लागि म बाहिर निस्किएँ  । रात अझै केही बाँकी नै थियो । आकाशमा बादलले ढाकेर जुनको धमीलो प्रकाश मात्र आएको थियो । टाढा कतै मेघको गर्जना सुनिदैथियो । लाग्यो - केही दिनमा वर्षा हुनेछ । 

बिहान उठेपछि पनि बलरामले आफूलाई स्वभाविक देखाउने असफल प्रयास गरिरह्यो । उसले जेनतेन नित्य कर्म सिध्यायो । सन्ध्या, समवेत विष्णुसहश्रनामस्तोत्र गायन तथा रामानुज गायन र बेदपाठमा समेत उसले सानो स्वरमा जेनतेन मात्र साथ दियो । जे होस, केटोमा सँधै जस्तो उत्साह छदै थिएन । यो कुरा मैले मात्र थाहा पाए कि ?

गुरुलाई पाठ बुझाए पछि उसले नयाँ पाठ पनि थोरै मात्र लियो । सँधै जसो गाई लिएर खोला किनारमा जाने साथीहरूलाई समेत वास्ता गरेन । खाना खाए पछि उसले मसँग आफू हुलाक गएर आउछु भन्यो । मैले हुलाक त सुरुङ्गामा मात्र छ, गाडी चढेर जानुपर्छ भनेको थिएँ । ऊ मेरो कुरा राम्रो सुन्दै नसुनी बाहिर निस्कियो ।

मन्दिरबाट बाहिर निस्किए पछि ऊ दिनभरी हरायो । हुलाक जान्छु भनी हिडेको केटो  दिनभरी नआउँदा मलाई झन तनाब थपियो । मन्दिरका गुरुहरू तथा साथी भाइ सबै आत्तिने अवस्था भयो । उसको गीताको किताबमा राती लेखेर पट्याएर राखेको पत्र फेला पर्यो । पत्र फेला परेपछि ममा सिमित भएको तनाब सबैको सामूहिक बन्यो । त्यो पत्र सबैले पढ्यौ -

आदरणीय बुबा तथा आमा,  साष्टाङग ढोग । म यहाँ सञ्चै छु हजुरहरू पनि सञ्चै हुनुहुन्छ भन्ने आशा राखेको छु । खासमा म यहाँ जे पढ्न भनेर आएको थिएँ, मेरो जस्तो किसिमको अपेक्षा थियो त्यस्तो पढाइ त यहाँ दशांश पनि हुदैन ।  म त घर नै आँउछु ।  गाई भैंसी चराएर र बा आमालाई सघाउदै भए पनि अरुले पढेको विद्या नै पढ्छु ।  दैनिक सातवटा किताबका सातवटा पाठ पढ्ने मान्छेलाई यहाँ दुई श्लोक कण्ठ पार्न दिन्छन् र गाई हेर्न पठाउँछन् । यहाँ बसेर त म पण्डित होइन हली, गोठालो हुन्छु होला । ... ... ....” 

पत्रमा अरु पनि गन्थन मन्थन धेरै लेखेको थियो । सबै कुरा सम्झन पनि सकिएन । तर आफूले लेखिसकेको चिठी नलिई कन ऊ किन हुलाक गयो त ? के यो चिट्ठी पठाउनलाई भन्दा पनि हामीलाई संकेत गर्न मात्र लेखिएको थियो त ? यो जिज्ञासा पनि सबैको मनमा रह्यो । के यो चिट्ठी मन्दिर प्रतिको वितृष्णा थियो ? गुरुकुल प्रतिको असन्तुष्टि थियो ? अर्थात उसको अपेक्षा अनुरुपको पढाई गुरुकूलमा थिएन त ? यी प्रश्नहरूले मन्दिरका मठाधिष र आश्रमका गुरुहरू सबैलाई एकपटक सोचमग्न बनायो ।

बैष्णब दीक्षा प्रदान गर्ने प्रक्रियाको बारेमा उसले राखेको जिज्ञासा र मैले भनेको प्रत्युत्तरका सम्बन्धमा कसैलाई भन्नु मलाई उपयुक्त लागेन । किनकि यसो भनेकोमा मलाई ठूला मान्छेहरूले गाली गर्छन भन्ने लाग्यो । मलाई थाहा थियो-  सुनौलो शंख चक्रको तातो डाम पाखुरामा पर्नु भन्दा अघि ऊ उम्कन खोज्दै थियो । आफूलाई आइपर्ने सम्भावित दुर्घटनासँग ऊ जोगिन खोज्दै थियो ।

साँझमा सिमसिम पानी पर्न थाले पछि भिज्दै बलराम मन्दिरमा प्रवेश गर्यो । एक किसिमले बलरामलाई देखेपछि सबै हर्षित बने । सबै भन्दा खुसी त्यो मन्दिरमा म नै भएँ भन्दा फरक पर्दैन । उसले लेखेको चिट्ठी, हुलाक जान्छु भनेर दिनभरी हराएको प्रसङ्ग, सबै कुराहरू उसलाई सोधियो । गुरुहरूले पनि सोधे । ऊ मरिगए बोले पो ! आँखाभरी आँशु पारेर पिल पिल गरिरह्यो । बेलुकाको खाना पनि जुठो मात्र लगाएर छोड्यो ।

सुत्ने बेलामा उसले मलाई आफू घर जान चाहेको कुरा बतायो । जसरी पनि घर पठाइदिनू भनेर फेरि पिलपिलायो । मैले पनि उसलाई आश्वासन दिएँ । भोली पल्ट आश्रमका गुरुहरूलाई भने पछि उसको घरमा सम्पर्क भयो । उसलाई घरसम्म पुर्याइदिने भनेर हामीले एकजना आफन्तको जिम्मा लगायौं ।

आमाले म सानो  छदाँ भनेको कथामा श्रीकृष्णलाई बलरामले महाभारत युद्धको विषयमा मतान्तर भएकाले साथ दिएनन् र आफ्नो आफ्नो बाटो लागे । कृष्ण युद्धमा व्यस्त भए, बलराम आफ्नै राज्यमा राजकाज गर्न व्यस्त बने । भन्नु भएको थियो । मेरो जीवनमा भेटिएका बलराम मेरै कारणले आफ्नो लक्ष्य नै छोडेर अर्कैतर्फ लाग्यो । उसले पनि आफू भित्रको स्वधर्म मर्न दिएन नै होला, महाभारतको बलरामले जस्तै । त्यसपछि मैले पनि आफ्नै खालको युद्ध लडिरहें । महाभारतमा कृष्णका पक्षले जितेको भन्ने प्रष्ट घोषणा गरे जस्तो त्यो युद्ध मैले वा मेरा पक्षले जितेको हो वा हारेको हो अझैसम्म छुट्याउन सकेको छैन । बलरामले यसपछि के कस्तो शिक्षा लियो ? आधुनिक शिक्षा पढेर के कति प्रगति गर्यो वा गरेन ? मेरो भाइ बलराम अहिले कहाँ के गर्दै होला ? मेरो मनमा यी प्रश्नहरूले राम्रैसँग डेरा जमाएका छन् ।    

 

        <script async src="https://pagead2.googlesyndication.com/pagead/js/adsbygoogle.js?client=ca-pub-4131031802774408"

     crossorigin="anonymous"></script>

कथा अन्तिम झुट

 

अन्तिम झुट

धेरै पछि गाउँ जाने मौका पर्‍यो । बिहानको खाना खाएर सदरमुकामबाट हिडेका थियौं हामी दुई भाइ- मोटरसाइकलमा । आफूँ पछाडिको सिटको यात्री । यात्राको साथी भने पनि सारथी भने पनि होम सर थिए । हामी स्कूल पढ्दा ताका ५ देखि ६ घण्टामा पैदलै हिडेर पार लगाउने गरेको त्यो बाटो मोटर साइकलमा यत्रा गर्दा पनि हामीलाई दुई घण्टा भन्दा बढी लागिसकेको थियो । गाउँको धुले बाटो भएकोले हामी दुबै नचिनिने अवस्थामा पुगिसकेका थियौं । होम सरलाई लिएर म आफ्नो होम जाँदै थिएँ धेर पछि ।

घर पुग्ने बेलमा मूल बाटोबाट ओरालो ताक्दै गर्दा तुलबहादुर काका भेटिए । उनको घर त्यहीं दुई कान्ला माथि थियो । उनी गाउँभरीका लुगा सिलाउथें ।लुगा सिलाइदिए बापत काकालाई परिवार सङ्ख्या अनुसार गाउँलेहरुले बालीको रुपमा कही पाथि धान, मकै आदि दिन्थे । यसैको सङ्कलनबाट तुलबहादुर काकाको परिवार पालिएको थियो । तुलबहादुरको सीप यति थियो कि दौरा सुरुवाल सिलाउनेमा जिल्ला भरिका मान्छे हरुमा एक नम्बरमा गनिन्थे । त्यही भएर होला बजारका कपडा व्यापारी कैयाँहरुको मुखमा उखानै झुण्डिएको थियो- कोट प्यान्ट मधेशी कालिगढलाई, दौरासुरुवाल तुलबहादुर दमाइलाई

मूल सडकबाट ओरालो मोटरसाइकल लैजान अलि गाह्रो पर्थ्यो हामी जस्तालाई । भरखर खनेको बाटो, त्यसमाथि बर्खाभरी ट्याक्टर र पानीको भेलले खोलेर खाल्डै खाल्डा परेको । त्यही भएर हामी मूल सडकमै ओर्लियौं। मोटर साइकल सडक छेउमा पार्क गर्दै गर्दा भेट भएको थियो तुलबहादुर काकासँग ।

जदौं नानी, । आज कसरी सम्झनुभो, आफ्नै गाउँ टेक्नलाई ?मलाई देख्ने बित्तिकै उनले आफ्नो परम्परागत अभिवादन गरिहाले । उनले आफूलाई तल्लो जातिको ठानेर हतार हतार बाहुनको छोरालाई गरेको अभिवादन मलाई चित्त बुझेकै थिएन । मैले उनको कुरा नसुने झैं गरेर बोल्न शुरु गरें ।

काका नमस्कार ।

बुढाले दुई कारणले मेरो नमस्कार फर्काएनन् । पहिलो, उनले आफूले नै पहिले जदौं भनिसकेका थिए । दोस्रो, नमस्कार आफू भन्दा सानाले गर्ने र ठूलाले फर्काउने भन्ने आम धारणा छ । बिचरा तुलबहादुर काका आफूलाई सँधै निच र हीन सम्झन्छन् । वास्तविक रुपमा समाजले दलित बनाएको छ- तुलबहादुर काकाहरुलाई । हुन पनि उनलाई अगाडि पर्दा मात्रै साइनो लगाउने र कन्ना पछाडि भने तुले दमाई भनेर हियाएर बोल्ने मानिसको बाहुल्यता छ गाउँमा । माओबादीले दलितलाई  खाना पकाउन लगाएर गाउँका पण्डित पुरेत लगायत भेला गराई भोज खुवाएपछि दलित युवाहरु भने गाउँमा उत्साहित भएका छन् । क्षेत्री बाहुनहरुसँग शीरठाडो गरेर बोल्छन् । तर पुराना पुस्ताका मानिसहरुलाई भने अझै हामी सानै जातका हौं भन्ने धारणा यथावत छ । 

के छ काका तपाईंहरुको खबर, सञ्चै हुनुहुन्छ नि ? अनि गाउँघर तिर के कस्तो छ ? मैले सबैको खबर एकमुष्टमा सोधें ।

के हुनु र नानी, गाउँघर सबै सुनसान भैगयो । गाउँ तिरको खेत बारी आधा भन्दा धेरै बाँझिई सक्यो । खेत बाँझिए पछि हामी पनि बाली उठाउन कहाँ जाने ?  मान्छे नभएपछि बाली नै कसले दिने ? हाम्रो पनि अब त उपाय सकियो नानी । मैले जस्तै बुढाले पनि निकै लामो खबर एकै खेपमा पोखे 

मेरा बाभन्दा एक वर्ष मात्र कान्छा तुलबहादुर काका आफ्नो उमेर भन्दा धेरै नै बुढा देखिएका थिए । पन्ध्रदिन भन्दा बढीको सेता दाह्रीले उनको चाउरिएको अनुहार ढाकिएको थियो । बेतको घुमाउने लठ्ठी हातैमा थियो । अनुहारको पसिना हेर्दा तल्लो गाँउ तिरबाट भर्खरै उक्लिएका जस्ता देखिन्थे । आफ्नो कुरा भन्दै भन्दै उनी घर तिर उक्लिन थाले । मलाई यिनको हीनता बोधमा अलिकति मलम लगाउन मन लाग्यो ।  होम सर तिर हेरेर भनें –

जाऊँ बुढाको घरमा गएर पानी सानी खाउँ । बुढासँग एक छिन गफ्फिनु पर्छ ।

हामीलाई पनि कुनै हतारो थिएन । त्यसैले काकाको पछि लाग्यौं । हामी आउछौं होला भन्ने त काकाले सोचेकै थिएनन् । आँगनमा पुगेर पछाडि फर्किएर हेर्दा बल्ल हामीलाई देखे ।

नानीहरु त यतै पो आउनु भयो त ?

किन तपाईंको घरमा आउन नहुने हो र ?

मैले प्रतिप्रश्न गरेपछि बुढाले आँगनको डीलमा रहेको उत्तिसको ठुटा भुईमा गाडेर फल्याक हालिएको लामो बेञ्च देखाउदै बस्न संकेत गरे । हामी दुबै बस्यौं । थकाइ लागेको थियो । बस्न पाएर आनन्द लाग्यो । आधा आँगन आल्चाको छाँयाले छोपेको थियो भने छेउ तिरको आधा भागमा पारिलो घाम थियो । हल्का सिरसिरे बतासले पहाडी हिँउदलाई साथ दिएकै थियो ।

खै त घरमा अरु देख्दिन । यसो पानीसम्म खान पाए त हुन्थ्यो । फेरि थपें ।

अलिकति संकोच र अलिकति अविश्वास मान्दै पिंढीमा बसे । केहि बोलेनन् । उनलाई हामीले ठट्टा गरेको नै लागेको हो कि ?

होइन हओ काका, केही बोल्नु हुन्न त ? खै त रिना ? अनि दाइ भाउजु कता गए ? साँच्चै तिर्खा लागेर पो मुखै फोरेको त ?रिना काकाकी नातिनी थिई । रोहित दाइकी छोरी ।

दोस्रो चोटी जिद्दि गरेपछि भने बुढा केहि भन्न बाध्य भए । साँच्चै पानी खाने र? गाउँ घर हो, अलि अफ्टेरो पर्ला कि ?

यसो भन्दै गर्दा रिना भरिएको गाग्रो बोकेर आँगनमै झुल्किई । रिनालाई देखेर मैले उसलाई आदेश दिए – ए रिना आइपुगिहाली त । लु पानी पनि लिएरै पो !  हाम्रो कुरा सुन्दै थिई कि क्या हो ? अब पानी दे हामीलाई । छोरी नै घरमा भए पछि त, चिया पनि खानैपरो । अब चिया नखाई गइदैन । त्यति बेर हामी गफगाफ गर्छौ ।

कुनै समय रिनालाई मैले विद्यालयमा पढाएको थिएँ । यस हिसाबले उसको शिक्षक थिएँ । मेरो आदेश नमान्नु उसको लागि असम्भव जस्तै थियो । उसले पिढीमै गाग्रो राखेर अभिवादनको औपचारिकता पूरा गरी । केही थप संकेत पाइन्छ कि भनेर हजुरबाका मूख तिर हेरी । हजुरबा यतिखेर निरपेक्ष देखिए । उसले भित्रबाट दुई वटा स्टिलका गिलास बोकेर आई र गाग्राको पानी सारेर हामीलाई दिई ।

आँतै सरर भिज्ने पहाडको जरुवाको पानी । है सर ? धन्न यी नानी आइन्, नत्र काकाले हामीलाई पानी  पनि नदिने हेनछन् ।  होम सरले पानी र नानी दुबैलाई एकै पटक बखाने । उनी तराई मै जन्मी हुर्की गरेको हुनाले पहाडको चिसो पानीको संधै प्रशंसा गर्छन् ।

“होइन अनि अझै ढुङ्गे धाराबाटै बोक्नुपर्छ?” गाउँमा खानेपानीको योजनाले घर घरमा धारा जडान गरिदिएको मलाई थाहा थियो । रिनाले गाग्रामा पानी लिएर आएको विषयप्रति म जिज्ञासु बनें ।

होइन सर, पिउनको लागि चैं ढुङ्गेधाराको नै ल्याउछौ । ढुङ्गेधाराको चिसो पानी सिधै पिउन मिल्छ । मीठो पनि छ । तताउनु पनि पर्दैन । धाराको पानी उमालिरहनु पर्छ । को दुःख गरोस ।” रीनाले ढुङ्गेधाराको पानीको मूल्य अभिवृद्धि गरिदिई ।

ढुङ्गेधारा नजिक भएकालाई त मोज छ है ! खानेपानी नजोडिदिएको भा पनि हुने रैछ ।  तिमेरु त डबल बेनिफिटमा पो देखियौ त !”  रिनालाई फुर्क्याउन खोजे । अलिकति आहारिस पनि देखाएँ ।  थपें- अब जाउँ,  चिया बनाऊ । चिया नखाई कता गईहाल्नु र ?

ऊ प्रतिउत्तर नगरी घर भित्र छिरी । साथमा पिंढीमा राखेको गाग्रो लिएरै गई । आँगनमा हामी तीन जना भयौं । गफगाफका लागि ।

काकाको संकोच हामीले पानी खाएर रिनालाई चियाको आदेश गरिसक्दा घटिसकेको थियो । मैले दाई भाउजुको बारेमा फेरि सोधें ।

काका अझै उदास देखिए। दाइको बारेमा भन्नु पर्ने नै भयो । यस्तै सोचे होलान् । केही क्षण रोकिएर भन्न लागे ।

-फेरि अर्को जागिर थालिरछ तिम्रा दाइले ।....

म गाउँमा छदै प्रहरी हवल्दारबाट अवकाश भएका रोहित दाइ । उनले के नयाँ जागिर शुरु गरेछन् त । कँही सेक्युरिटी गार्डको काम पो पाए कि !  मैले यस्तै केहि सम्झिएको थिएँ ।अनि थप जिज्ञासा राखें ।

कहाँ को जागिर हुनु नि नानि ! तारिक थाम्न गएको छ अदालत । त्यसलाई दशा लाग्या नि, ऊ बेलै । खुब दमाईको कोखमा जन्मेर भान्से बाहुनको जागिर खानु पर्ने !.....उनले क्रमशः बेलि विस्तार लगाउदै गए । हामी सुन्दै गयौं ।

एक जना पुलिसको ठूला हाकिमले रोहितलाई लाङ्ग्रीको काम गर्ने गरी लिएर गएका रहेछन् । बहुदल आए ताका । उनले नै प्रहरी व्यारेकमा आफ्नो नाम रोहित दर्जी नभन्नू,  रोहित दोर्जे भन्नू भनेर सिकाएका रहेछन् । बिचरा रोहित दाइले आफूलाई रोहित दोर्जे भन्दै चिनाएर नै जागिर शुरु गरेका रहेछन् । एक झुठ छिपाउन सय झुठ ढाट्नु पर्छ भनिन्छ । उनले प्रहरी किताबखानाको अभिलेख समेत रोहित दोर्जे नै लेखाएका रहेछन् । उसताका उनको नागरिकता पनि मागिएनछ वा पछि पेश गर्ने शर्तमा अभिलेख मात्र पठाइयो । त्यति खेरकै प्रहरी कर्मचारीहरुले जानून । यसै गरी देशभरी घुमी घुमी कयौ ठाउँमा जागिर खाएछन् रोहितले । बीचमा बढुवा पनि भए । १८ वर्षमा पेन्सन पाक्यो । पेन्सन पाकेपछि जागिर छोड्नलाई अवकाश पत्र बनाउदा नागरिकताको प्रमाण पत्र त पेश गर्नु पर्यो । नागरिकता जागिर खानुअघि नै बनाएको । प्रहरी किताबखानाको अभिलेखमा नाम मिल्दैन ।  के गर्ने ? के नगर्ने ? सोच्दा सोच्दै एक दिन आफ्नै नागरिकता ओल्टाइ पल्टाइ हेर्दै थिए । उपाय फुरिहाल्यो । नागरिकता हातले लेखिएको थियो दर्जीलाई मिल्दो मसीले का पछाडि ओकार थपिदिए । ऊ बेलाको हाकिमले सिकाएको जस्तै नाम त भैहाल्यो । तर प्रहरी अभिलेखमा त थर पनि थियो । के फरक पर्छ र, नागरिकतामा नामको पछाडि अझै ठाउँ छदै थियो । थर पनि थपिदिए लामा । उसले आफ्नो बाबुको नाम पनि त्यसै गरी मिलाइदिए । अरु त के थियो र नागरिकता अभिलेख बमोजिम भैहाल्यो । पेन्सन पाकिसकेको थियो । अब पेन्सन पट्टा बनाउन त हो, यही सम्झिएर अन्तिम ढाँट उनले राम्रैसँग ढाँटे । उसको पेन्सन पट्टा बन्यो । पट्टा बमोजिमको बैंक खाता खुल्यो ।

जागिर छोड्दा संचय कोष, बिरामी बिदा आदि बापत प्राप्त भएको केही रकम उनको साथमा थियो । त्यसबाट मधेशमा एक टुक्रा घडेरी जोड्नु पर्ला भन्ने सोचेर उनले जिल्ला प्रशासन कार्यालयबाट नागरिकताको प्रतिलिपि लिने बिचार गरे । पहिलाको नागरिकता त बिग्रिसकेको थियो । उनले जिल्ला प्रशासन कार्यालयबाट नागरिकताको प्रतिलिपि लिए । प्रतिलिपिमा नाम सही सलामत थियो । नयाँ प्रतिलिपि प्राप्त भए पछि उनले बिग्रएको पुरानो च्यातिदिएको भए हुन्थ्यो । ढाँटेकै ठाँउमा सही, कुनै दिन काम लाग्ला कि- यस्तै सोचेर दुवै नागरिकता जतन गरेर राखे ।

एक दिन समय यस्तो आयो। कतैबाट प्रहरीमा झोस पोल पर्यो । नजिकका साथी भाइ, परिवार भित्रकै सदस्य वा अन्य को हुन सक्ला र यसको लागि जिम्मेवार ? यो अलग कुरा भयो । प्रहरीले अचानक घर खानतलास गर्दा दुबै नागरिकता एकै ठाउँमा भेटियो । जतनले राखेको ।त्ससपछि मुद्दा चल्यो - नागरिकतामा विवरण थपघट गरेको भनेर । अहिले जिल्ला अदालतमा त्यसैको तारिखमा गएका रहेछन् रोहित दाइ । तुलबहादुर काकाले भनेको रोहितको कहानी यही थियो ।

रीनाले चिया ल्याई । सबैले चुपचाप चिया पियौं । आफ्नो बाबालाई मुद्दा चलाएकोमा रिना असन्तुष्ट देखिन्थी । भन्दैथी – बीस वर्ष त्यहीं कति दुःख गर्नु भो बाबाले, अहिले आएर त्यही प्रहरीले अर्को दुःख दियो । बाबाले आफ्नो नाम नढाटेको भए भान्सेको जागिर दिन्थे त ?  समाजले मान्छे मान्छेमा विभेद गर्ने, राज्यले त्यसलाई रोक्न नसक्ने, विभेद गर्नेलाई कुनै कारबाही नहुने । जो होचो उसको मुखमा घोचो !”

नाम जे भने पनि लेख्ने बेलामा सही नाम नै लेखाएको भा भैहाल्थ्यो नि, दुःख त पाइदैन थ्यो ?” होम सरले रीनालाई सोधी टोपले ।

मेरो छोराको तेत्रो बुद्धि थियो भने लाङ्ग्रीको जागिर खानु पर्थ्यो होला त नानी?  रीनाको सट्टा तुलबहादुर काकाले हामीलाई प्रतिप्रश्न गरे । फेरि प्रहरीले आफ्नो छातिमा नाम टाँसेर हिड्नुपर्छ । रोहीत दर्जी लेखेको बर्दी लगाएपछि कुन पुलिसले भात खाइदिन्थ्यो ?

रीनाले गाँउकै स्कूलबाट प्लसटु पास गरेकी थिई । बाठी थिई, अनि बाचाल पनि । भन्दै थिई । “लौ सरकारी कागजात सच्याउनु, थपघट गर्नु त अपराध नै भयो अरे, त्यसो गरेका कारणले समाजलाई, राज्यलाई के कति क्षति भयो वा फाइदा पुग्यो त्यसको लेखाजोखा गर्नुपर्दैन ? हामीलाई वर्षौदेखि अछुत, पानीसम्म पनि नचल्ने भनेर राज्य समेत लागेर विभेद गरेको छ । समाजले बहिस्कार गरेको छ । त्यसैबाट उम्किनलाई एउटा सानो प्रयास त गरेकोहो नि बाबाले । यसबाट राज्याई के क्षति भयो त ? समाज वा कुनै व्यक्तिलाई के हानी गर्यो त ? राज्यलाई गरेको बीस वर्षे सेवाको पुरस्कार बाबाले थाप्दै हुनुहुन्छ अहिले

रीनाले उठाएको गम्भीर सवाल सुनेर मैले प्रसङ्ग मोडें, तैले पढाइ कहाँ पुर्याइस, नानि?

-          धरानमा बी ए एलएल बी पढ्दैछु सर । अहिले तेस्रो वर्ष हो

मलाई रीनाको पढाइ देखेर औधी खुसी लाग्यो। भनें- स्याबास ।साह्रै ठीक पढाइ पढ्दै रहेछौ । मेहेनत गर्न नछोड्नू ।  

चिया खाइसकिएको थियो । रोहितको विषयमा अझै गफ त गर्ने मन थियो । मोटामोटी थाहा भने पाइएको थियो ।  हामीलाई घर तिर झर्नु पनि छदैथियो । रीनाले अपराधलाई व्याख्या गरेको फरक तरिका मेरो मानस्पटलमा घुमिरह्यो । यही विषयमा सोच्दै हामी काका र रिनासँग बिदा भई घर तिर लाग्यौं ।

राज्यले गर्नु भनेको नगर्ने र नगर्नु भनेको गर्ने कार्य नै अपराध हो भनेर कति पढियो ।  कानूनमा उल्लेख गरेका अपराधका धेरै सूचि हुन सक्लान । तर कुनै कार्यले समाजलाई, व्यक्तिलाई र राज्यलाई कुनै किसिमको हानी गर्दैन । उल्टो फाइदा नै पुग्छ भने त्यस्तो  अपराधलाई राज्यले किन अपराधको सूचिमा राख्ने त ? यसमा राज्यको विवेक देखिन्छ त ?  विवेक असम्मत कानूनको के उपचार छ? रोहित दाइको सवालले त्यस दिन एउटा गम्भीर प्रश्न खडा गरिदियो ।

धेरै पछि दशैंमा घर जाँदा थाहा भयो । अदालतले सामान्य जरिवाना, तर उनले खाइपाइ आएको पेन्सन पनि नपाउने गरी रोहितको मुद्दा फैसला गरेछ ।